„Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa”

Keresés
Címlap

Több tízezer céget már megkeresett az állam - erről kell vallani

A terveknek megfelelően szeptember első hetében kapta meg az új átláthatósági nyilatkozatot az a 45 ezer cég és civil szervezet, amelynek nyilatkoznia kell tulajdonosi szerkezetéről - mondta el az MTI kérdésére Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára az európai uniós fejlesztési forrásokkal összefüggő nyilatkozatokról.

A kedvezményezetteknek az átvételtől számítva nyolc napjuk van kitölteni a nyilatkozatot, amelyet vissza kell küldetni a közreműködő szervezetnek, amit aztán a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) ellenőriz. Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár, aki kormánybiztosként irányítja az NFÜ-t, korábban közölte: az ügynökség az augusztus elsejétől bevezetett szabályok értelmében a nyertes cégektől átláthatósági nyilatkozatot kér be; ha a cég nem válaszol, vagy nem felel meg a feltételeknek, az ügynökség azonnal eláll a kifizetéstől. Az értesítés átvételi arányát tekintve jelentős eltérés tapasztalható az egyes közreműködő szervezetek között, a MAG Zrt. kedvezményezetteinek többsége már értesült az ez irányú kötelezettségéről. Eddig szórványosan érkeztek vissza a bevallások, a jövő héten azonban több tízezer nyilatkozatra számít az NFÜ - közölte pénteken a helyettes államtitkár.

Csepreghy Nándor elmondta, az érintetteknek a réginél részletesebb, ugyanakkor könnyen kezelhető kérdőívet kell kitölteniük, amelyet az új pályázók már automatikusan megkapnak, és amely az alaptörvényi és abból következő törvényi átláthatósági feltételeknek való megfelelésre tartalmilag kérdez rá. A gazdasági társaságoknak nyilatkozniuk kell név szerint, például a tulajdonosi körről és struktúráról, a több mint 25 százalékos tulajdonnal, befolyással vagy szavazati joggal bíró tagjaikról, és azok adóilletőségéről is. A cél az, hogy az NFÜ tiszta helyzetet teremtsen, láthatóvá téve, hogy az elmúlt években támogatásra jogosult cégek hol adóztak a támogatásokból megvalósított fejlesztések eredményeképp keletkezett jövedelem után - magyarázta a helyettes államtitkár.

Az NFÜ tisztában van a szűkös időkorláttal, éppen ezért a helyettes államtitkár azt javasolja azoknak az érintetteteknek, akiknek nehézségük, esetleg kérdéseik adódnának a nyilatkozat kitöltésével kapcsolatban, hogy forduljanak az illetékes közreműködő szervezethez vagy az NFÜ ügyfélszolgálathoz segítségért. A határidő betartása rendkívül fontos - hívta fel a figyelmet Csepreghy Nándor -, de azoknak a cégeknek, amelyek nem nyilatkoznak a megadott határidőig, utólagos hiánypótlásra van lehetőségük. Abban az esetben, ha nem tesznek eleget kötelezettségüknek, az NFÜ akár az elállásról is dönthet. Az így felszabaduló források nem vesznek el Magyarország számára, hiszen a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség még idén új projekteket vonhat be az egyébként is rajtra kész projektekkel teli tartaléklistákról.

"Arra is felkészültünk, hogy a kérdőívek kitöltése során olyan válaszok érkeznek, amelyek ellentmondásosak, vagy a törvényi megfelelés kérdését vetik fel, ez esetben az NFÜ szigorú vizsgálatot fog indítani" - tette hozzá Csepreghy Nándor.

A helyettes államtitkár szerint ez az első eset 2010 óta, hogy az NFÜ jelentős adminisztrációs terhet rótt ki a kedvezményezettekre és a pályázókra. Ugyanakkor a felmerülő adminisztrációs folyamatok főleg az intézményrendszer számára jelentenek többletfeladatokat, hiszen csupán 30 nap áll a különböző közreműködő szervezetek rendelkezésére, hogy minden beérkező adatot feldolgozzanak. A MAG Zrt. például egyedül több mint harmincezer nyilatkozatot kezel.

"Az átláthatósági szint növelésének ára van, ezzel az NFÜ vezetése is tisztában van. Össztársadalmi szinten azonban busásan megtérülő befektetés a transzparencia növelése" - nyilatkozta Csepreghy Nándor, aki szerint az újfajta adminisztrációra azért is nagy szükség van, mert az Állami Számvevőszék legutóbbi jelentése szerint az NFÜ belső kontrollrendszere nem nyújt garanciát arra, hogy csak átlátható szervezet részesüljön támogatásban.

 


Dél-balatoni LEADER Vidékfejlesztési Nonprofit Zrt.

 

Székhely: 8695 Buzsák, Fő tér 1.
Munkaszervezeti iroda: 8640 Fonyód, Blaha Lujza u. 4.
8700 Marcali, Rákóczi út 11.


Email: info@delbalatonileader.hu

Telefon: +36204668413


2014. évi beszámoló >>

Helyi Vidékfejlesztési Stratégia (PDF) - Dél-balatoni LNPV Zrt.

Helyi Vidékfejlesztési Stratégia - Célterületek (XLS)

(frissítve:2011.05.31)

Dél-balatoni összefogás a helyi értékeken nyugvó fejlődés érdekében.