„Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa”

Keresés
Címlap Hírek A Somogyi Hírlap nem közölte: Politika és bürokrácia fékezi a LEADER-t?

A Somogyi Hírlap nem közölte: Politika és bürokrácia fékezi a LEADER-t?

Nem folytathatják LEADER-címbirtokosként, de készülnek 2014-re

Az új jogi szabályozás értelmében december végéig működhet a „Dél-balatoni LEADER” Vidékfejlesztési Nonprofit Zrt. Ennek apropóján elemezte a helyzetet Kollmann Gergely, az igazgatóság elnöke.

– Az 54/2011-es vidékfejlesztési miniszteri rendelet azt mondja ki, hogy január elejétől csak egyesületi formában működhetnek a LEADER-csoportok. A nonprofit zrt. LEADER-címbirtokossága tehát megszűnik, de maga a társaság természetesen továbbra is élni és működni fog bejegyzett gazdasági társaságként.

– Milyen konkrét változások várhatók a dél-balatoni térségben?


– Márciusban volt az első ezzel kapcsolatos egyeztetés. Azóta sikerült megértetni az államtitkárral és az apparátussal, hogy egy gazdasági társaság nem alakulhat át egyesületté, ezt tehát már belátták. Annyi tudható még, hogy az új jogszabály szellemében alakult meg szeptember 16-án Fonyódon a tudomásom szerint csak fideszesekből álló Balatongyöngye Egyesület, melynek célja, hogy a LEADER-címbirtokosságot átvegyék. Ezt azért tartom álságosnak, mert négy éven keresztül nemtelenül és aljas módon támadtak engem azzal kapcsolatban, hogy csak a baloldali és az én érdekeltségi körömbe tartozó szervezetekből alakult annak idején a zrt. Ezzel szemben a valóság, hogy a buzsáki faluházat megtöltöttük 2007. szeptemberében, 172 alapító tagunk volt, melyhez még 21-en csatlakoztak. Ötven százalékkal több volt a tagságban a fideszes vezetésű települések száma a baloldaliaknál, hiszen az egész területet lefedtük, mind a 33 település részvényes lett. Azóta jogerős bírósági ítélet mondta ki, hogy súlyos jogsértés volt, amivel támadtak a fideszes képviselők.

 

 



– A hivatalos közlés szerint az új egyesületnek egyelőre nem szándéka LEADER-címbirtokossá válni.

– Több tanú megerősítette, hogy alakuló ülésükön többszörösen elhangzott: az egész kizárólag LEADER-célra jön létre. Tudjuk azt is, hogy a szervezet tisztségviselői szinte kivétel nélkül Fidesz jelölőszervezet által nyilvántartásba vett nyertes vagy vesztes önkormányzati képviselő-, illetve polgármester-jelöltek, akiket titokban telefonon hívtak az ülésre. Nem értesítették például a hátrányos helyzetű Pogányvölgyi Kistérség elnökét, Lengyeltóti polgármesterét és sok más független településvezetőt sem. Mi a vidékfejlesztésben nem politizáltunk, mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy nyertek Fonyódon is és külön kiemelném Somogyvárt, melyre messze a legtöbb LEADER-forrás jutott.

– Mit érzékelnek az eddigi változásokból az ügyfelek?

– Az, hogy a pályázok semmit nem érzékelhetnek, annak köszönhető, hogy a megmaradt dolgozókkal gyakran este tíz órakor fejezzük be az irodai munkát, illetve hogy például egy diplomás kolléganő vette át a takarítói munkakör ellátását meglévő feladatai mellé. Azt mondtuk: becsületből, a térség érdekében végigvisszük akkor is, ha a körülmények messze nem kedvezőek. Az új kormányzat a miniszteri struktúra kialakításakor csak vidékfejlesztési névre keresztelte a tárcát. Mi ezt üdvözöltük, de azóta kiderült: a név hangzatos szlogen maradt csupán, hiszen sem Agrár Széchenyi Kártyánál, sem az előleg-folyósításnál nincsenek lehetőségek. A rendszer teljesen bizonytalan. A minisztériumban kitalálták, hogy elősegítik a LEADER-csoportok működését azzal, hogy az eddigi kéthavonkétival ellentétben havonta nyújthatnak be munkabérre, irodabérletre kifizetési kérelmeket. Most viszont ezen kifizetési kérelmek elbírálását az országban mindenütt felfüggesztették, mert a rendszer nem tudja kezelni a havonkénti igazolásokat. Az illetékes szervezet nincs informatikailag felkészülve. Így csak nem hogy lassulás állt elő a gyorsulás helyett, hanem szó szerint lefagyott a rendszer.

– Csökkent-e a bürokrácia az ígéreteknek megfelelően?

– Ez a szándék látszólag teljesen visszájára sült el. A mostani pályázatoknál például beépítettek egy olyan megítélésem szerint szükségtelen és felesleges szűrőt, mint a helyi bíráló bizottság. Mi megfogadtuk, hogy minden pályázót továbbengedünk, aki formailag megfelel az előírásoknak. Ezzel szemben egy hónapja az történik, hogy az ügyfelek behozott projekt adatlapjait megvizsgáljuk, majd a helyi bíráló bizottság ad ki egy igazolást arról, hogy a szeptember 30. és október 30. közti beadási időszakban benyújthat pályázatot az illető, de csak akkor, ha csatolja a bíráló bizottság adatlapját. Ez teljesen felesleges, lassítja a működésünket és plusz terhet ró a pályázókra, ezért semmi értelmét nem látom. Elkötelezett vagyok az informatikai fejlesztés iránt, de abszurd elvárásnak tartom, hogy egy buzsáki turisztikai pályázó, aki 500 ezer forintot szeretne, MVH-s regisztrációs számmal, ügyfélkapuval rendelkezzen, majd meghatalmazzon egy magánszemélyt, aki ezt elektronikusan feltölti számára. Egyszerűen nincs Magyarország, illetve a magyar vidék felkészülve arra, hogy ezt megvalósítsa.

– Igaz, hogy a zrt. a hét évre rendelkezésre álló működési forrás döntő részét már elköltötte?

– Ez így van: a tervezetnek és a költségvetésünknek megfelelően. Tavaly például az előirányzatnál 2 millió forinttal kevesebbet. De hozzátartozik egyrészt, hogy központilag ötszáz napig állt az ügyfelek által benyújtott pályázatok, kérelmek elbírálása, másfelől az üzleti tervünk is úgy szólt, hogy az évek múlásával folyamatosan csökkennie kell a dolgozói létszámnak és a költségvetésünknek. Az induláskor üres irodát béreltünk ki, be kellett szerezni a teljes irodai infrastruktúrát (bútorok, számítógépek, stb.), és mivel a LEADER-HACS se gépjárművet nem vásárolhat, se irodát, ezért azokat bérelnünk kell. Aztán nagyon komolyan vettünk olyan önként vállalt feladatokat, mint hogy minden falunapon ott legyünk, a lakosságot tájékoztassuk, de ennek számszerűsíthető hozadéka van, többszörösen visszaköszön a fejlesztésekben. Plusz egymilliárd forint jutott a térségben integrált közösségi terek kialakítására úgy, hogy mi jártuk végig, győztük meg az önkormányzatokat, hogy ne hagyják ki a lehetőséget, illetve, hogy még kedvezőbb helyzetbe kerülnek, ha civilekkel kötnek együttműködést ezen közösségi a házak kialakítására, megvalósítására.



– Hogy látja mindezek tükrében a térség jövőjét a vidékfejlesztés szempontjából?

– Borúlátó vagyok. Annyit tudok, hogy a zrt. végzi majd tovább a munkáját, s 2012-ben is működni fog. Ha elveszik tőlünk a címeket, minden lehetséges jogorvoslati fórumot ki fogunk meríteni. 2014-ben, az új LEADER-ben pedig a zrt. mindenképp folytatni kívánja, hiszen addigra még inkább látszani fog szakmai munkánk színvonala és az, hogy milyen eredményeket értünk el.


Alkotmánybírósághoz fordult

Kollmann Gergely, a Dél-balatoni LEADER” Vidékfejlesztési Nonprofit Zrt. igazgatósági elnöke a közelmúltban az Alkotmánybírósághoz fordult az 54/2011-es vidékfejlesztési miniszteri rendelet miatt. Azt állítja: nonszensz, hogy a jogszabály szerint az irányító hatóság jogosult bárminemű vizsgálat nélkül a LEADER-címet visszavonni, ha a LEADER-csoport ellen bárki panasszal fordul és úgy gondolja, hogy az nem működőképes. Indoklás sem szükséges.
Beadványában az elnök a visszamenő hatályt is kifogásolta, mégpedig hogy májusban vontak el 40 millió forintot a működési költségükből. A döntés következtében a dolgozók kétharmada lett munkanélküli.

 A Somogyi Hírlap ezt a cikket a megrendelt, visszaigazolt és fizetett LEADER oldalon nem hozta le.

 


Dél-balatoni LEADER Vidékfejlesztési Nonprofit Zrt.

 

Székhely: 8695 Buzsák, Fő tér 1.
Munkaszervezeti iroda: 8640 Fonyód, Blaha Lujza u. 4.
8700 Marcali, Rákóczi út 11.


Email: info@delbalatonileader.hu

Telefon: +36204668413


2014. évi beszámoló >>

Helyi Vidékfejlesztési Stratégia (PDF) - Dél-balatoni LNPV Zrt.

Helyi Vidékfejlesztési Stratégia - Célterületek (XLS)

(frissítve:2011.05.31)

Dél-balatoni összefogás a helyi értékeken nyugvó fejlődés érdekében.